Er du rigtig klog?
- en etisk undersøgelse af kunstig intelligens
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende; men rejser også en række spørgsmål.
- Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver?
- Bliver robotter og kunstige intelligenser snart så avancerede, at grænserne mellem menneske og maskine udviskes?
- Hvilke opgaver bør aldrig overtages af teknologi – og hvorfor?
- Hvad er det særligt menneskelige? Vores hjerne? Vores sjæl/ånd/bevidsthed? eller måske vores evne til at føle og elske?
I dette forløb bliver eleverne indledningsvis præsenteret for eksempler på, hvor langt udviklingen af robotter og kunstig intelligens reelt er i dag.
Derefter kommer eleverne til at arbejde med ovenstående spørgsmål gennem en række vilde - men virkelige - teknologi-cases. Fx muligheden for at “genskabe” en afdød person som en kunstig intelligens.
Glæd jer også til at udforske potentialet i kunstplatformen “Dall-E”, og til at chatte med “GPT-3”, en sprogkyndig kunstig intelligens som virkelig er “mindblowing”.
Kristendomsfagligt er vægten på etik og livsfilosofi, men bibelske fortællinger indgår også.
Projektet er udviklet med værdifuld støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet
Projektet er desuden et bud på, hvordan en kristendomsfaglige tilgang - særligt etik og livsfilosofi - kan bidrage til det potentielle nye folkeskolefag “teknologiforståelse”.
Målgruppe: 8.- 10. kl.
Fag: Kristendomskundskab (og teknologiforståelse)
Omfang: 5 lektioner
Tilmeldingsfrist: 14. august