2. klasse

Sorg og livsmod

- når de mindste mister

  • Dansk, kristendom
  • Tegnefilm om et barn, der har mistet en forælder og har oplevet forældrenes skilsmisse
  • Læreren modtager  ved tilmelding 14 vendespil til klassen, lærervejledning og adgang til hjemmeside
  • 8-10 lektioner
  • Tilbydes fra 1. januar 2020
  • Lærerkursus "Børn og sorg" onsdag den 14. jan. 14-16

Hvert år rammes et stort antal børn af sorg. Det kan enten skyldes, at de mister en af deres nærmeste; at en i familien rammes af alvorlig sygdom; at der er opbrud i deres familie pga. fx skilsmisse, eller at en eller flere af de voksne i deres nærmeste familie er tynget af misbrug af den ene eller den anden art. Typisk rammer sorgen uanmeldt og ikke sjældent har den sorgramte en oplevelse af at blive isoleret bag en mur af tavshed, fordi omgivelserne er usikre på, hvordan de skal håndtere situationen. Med afsæt i nogle små nyproducerede fabel-tegnefilm fra Tiny-film, der gennem årene har produceret en lang række tegnefilm til DR, sættes i børnehøjde fokus på, hvad sorg er? Hvornår den kan ramme én? Og hvordan den kan håndteres af såvel omgivelserne som af den sorgramte selv? I bred forstand altså et forsøg på at øge elevernes handlekompetence i deres indbyrdes relationer og i forhold til de voksne omkring dem. 

Tilmeld din klasse >>>


Se lærerkursus >>>


Påskekufferten

- påskens genstande fortæller

  • Dansk, billedkunst, kristendom
  • Materialet er målrettet til 2. klasse og tilbydes derfor kun til 2. klassetrin
  • 10-15 lektioner, inkl. 2 lektioners besøg i den lokale folkekirke, hvor projektet indledes, samt en afslutningsdel med et billedkunstprojekt (se eksempler ved at scrolle ned på denne side)
  • Afvikles marts og april 2020


En mystisk kuffert dukker op i klasseværelset. Der er hverken afsender eller forklaring, blot en masse genstande i kufferten, der uden tvivl må have en sammenhæng til noget. Nogle dage efter klassens opdagelse af kufferten modtager eleverne et brev fra præsten, fra den lokale folkekirke, der inviterer klassen over til et besøg i kirken, hvor han/hun gerne vil komme med sit bud på, hvad genstandene i kufferten drejer sig om. 

Genstandene fra kufferten peger symbolsk og/ eller direkte på påsken. Påskens fortælling udfoldes i takt med at kuffertens indhold inddrages i forskellige aktiviteter spredt ud i kirkens rum. Børnene får gennem drama, leg og sansning påskens kronologi og ramme sat, så de er klar til det videre forløb på skolen.

Materialet, eleverne arbejder med tilbage på skolen, er baseret på danskfaglige discipliner med udgangspunkt i påskens temaer.  Eleverne får hver i sær udleveret et elevhæfte, hvori der er tekster og opgaver knyttet til de fire dage fra påskens fortælling.

Elevmaterialet indeholder

  • · Klassiske danskdiscipliner  
  • · Dramatiseringer

Eleverne afslutter forløbet ved hver især at lave et David Hockney inspireret billede af den tomme grav påskemorgen. Billederne kan i nogle sogne udstilles i sognegårde eller på det lokale bibliotek, hvis klassen ønsker det.

Den tilmeldte lærer modtager:

  • · En Påskekuffert
  • · Lærervejledning     
  • · Elevhæfter

Påskefortællingen er samlet i denne tegning, som eleverne under kirkebesøget oplever som stort pulsespil på 1 m2 i 24 brikker, som de til sidst skal samle (klip på billedet og se det i fuld størrelse).

Tilmeld din klasse til projektet

Supplerende materialer til påskekufferten

Hvis du som lærer ønsker at give klassen en s/h-tegning af ovenstående billede, som indgår i påskekuffertns materialesamling, kan du downloade og kopiere det her.

Opgaver i tilknytning til tegningen:

  • eleverne skal farvelægge i kronologisk rigtigt
  • eleverne skal farvelægge de samme personer i tegningen ens, hvor det er oplagt at gøre det
  • eleverne fortæller påskefortællingen til hinanden ud fra tegningen

 

Billeder af opstandelsen fra 2. klasserne på Trørødskolen marts 2018

    

    

Kyndelmisse

 - lyset er på vej

  • Kristendom, historie, musik
  • Varighed: 1 lektion 
  • Kirkebesøg
  • Afvikles dagene omkring på d. 2 februar
  • Tidspunkt: første lektion - så der stadig er mørkt udenfor

Ved kyndelmisse er kulden hårdest, men lyset er på vej til at overvinde mørket og nyt liv bryder igennem den frosne jord. Dette vil vi gerne fejre med jer!

Kyndelmissebesøget vil tage udgangspunkt i teksten fra to udvalgte salmer, hhv Lysets engel går med glans og ’Du som har tændt millioner af stjerner’. Klassen kan med fordel på forhånd øve sangene i gennem et par gange ved at klikke på de to videoer på nedestående links. Læreren også en fil med teksterne, som kan printes ud og deles ud til eleverne.

For at børnene får lyst til at synge med, er det en god idé at skrue godt op for musikken så både tekst og musik høres tydeligt.

I kirken skal børnene inden de går ind i kirken stå på en række og så får de hver udleveret et lys- dette skal de tænde ved det lys som præsten står med i døråbningen. Inde i kirken er det alene børnenes lys, der oplyser kirken denne mørke vintermorgen.

I kirken synges der om årstiden og om lyset og mørket, og eleverne hører om forskellige betydninger af netop lys og mørke i forhold til menneskelivet, herunder hvorledes lys/mørke-metaforen også findes i Bibelens tekster.

Tilmeld din klasse >>>


Fil med tekster til salmer: 

   

    

 

 


Se tidligere projekter

Bestil så længe lager haves

Tidligere projekter >>>

Øvrige materialer til indskolingen, som du som lærer er velkommen til bruge og plukke i