Fælles Mål for udskolingen

Livsspørgsmål belyses gennem etiske og filosofiske problemstillinger. Arbejdet med grundlæggende tilværelsesspørgsmål udvikler sig til at få et mere alment og generelt perspektiv. Det skal lede hen mod, at eleverne kan diskutere og forholde sig til grundlæggende tilværelsesspørgsmål på et fagligt grundlag.

Eleverne skal arbejde med ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. Der arbejdes hen mod, at eleverne får kendskab til centrale grundbegreber inden for udvalgte religioner og andre livsopfattelser og bliver i stand til at diskutere og sammenholde værdierne bag disse og deres betydning for danske forhold.

Livsfilosofi og etik

Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper

Bibelske fortællinger

Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger

Kristendom

Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmar

Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer


Link til uddybet beskrivelse af faget kristendomskundskab


Den åbne skole

Der er mange gode grunde til at gøre kristendomsundervisningen autentisk, nærværende og interessant ved at inddrage den lokale folkekirke i en del af undervisningen i udskolingen. Fx

  • Hvad er folkekirkens betydning i lokalsamfundet og for dansk kultur historisk og nutidigt?
  • Folkekirkens kristendomsforståelse er et hovedemne i kristendomsfaget
  • Stil spørgsmål til præsten og andre ansatte i folkekirken, fx om etiske dilemmaer