Påskekufferten 

- et projekt for 2. klasse


En mystisk kuffert dukker op i klasseværelset. Der er hverken afsender eller forklaring, blot en masse genstande i kufferten, der uden tvivl må have en sammenhæng til noget. Nogle dage efter klassens opdagelse af kufferten modtager eleverne et brev fra præsten, fra den lokale folkekirke, der inviterer klassen over til et besøg i kirken, hvor han/hun gerne vil komme med sit bud på, hvad genstandene i kufferten drejer sig om. 

Genstandene fra kufferten peger symbolsk og/ eller direkte på påsken. Påskens fortælling udfoldes i takt med at kuffertens indhold inddrages i forskellige aktiviteter spredt ud i kirkens rum. Børnene får gennem drama, leg og sansning påskens kronologi og ramme sat, så de er klar til det videre forløb på skolen.

Materialet, eleverne arbejder med tilbage på skolen, er baseret på danskfaglige discipliner med udgangspunkt i påskens temaer.  Eleverne får hver i sær udleveret et elevhæfte, hvori der er tekster og opgaver knyttet til de fire dage fra påskens fortælling.

Elevmaterialet indeholder

  • · Klassiske danskdiscipliner
  • · Værkstedsundervisning  
  • · Dramatisering

Eleverne afslutter forløbet ved hver især at lave et David Hockney inspireret billede af den tomme grav påskemorgen. Billederne kan i nogle sogne udstilles i sognegårde eller på det lokale bibliotek, hvis klassen ønsker det.

Den tilmeldte lærer modtager:

  • · En Påskekuffert
  • · Lærervejledning     
  • · Elevhæfter
  • · Billed– og ordkort til værkstedsundervisning

Påskefortællingen er samlet i denne tegning, som eleverne under kirkebesøget oplever som stort pulsespil på 1 m2 i 24 brikker, som de til sidst skal samle (klip på billedet og se det i fuld størrelse).


  • Materialet er målrettet til 2. klasse og tilbydes kun til 2. klasser
  • 10-15 lektioner, incl 1½ times besøg i den lokale folkekirke, hvor projektet indledes
  • Fag: Dansk, billedkunst og kristendomskundskab
  • Periode: Marts og april 2019

Hent supplerende materialer

Hvis du som lærer ønsker at give klassen en s/h-tegning af ovenstående billede, som indgår i påskekuffertns materialesamling, kan du downloade og kopiere det her.

Opgaver i tilknytning til tegningen:

  • eleverne skal farvelægge i kronologisk rigtigt
  • eleverne skal farvelægge de samme personer i tegningen ens, hvor det er oplagt at gøre det
  • eleverne fortæller påskefortællingen til hinanden ud fra tegningen

Tilmeld din klasse til projektet

Tilmeld dig her >>>

 

Billeder af opstandelsen fra 2. klasserne på Trørødskolen marts 2018