Til læreren

Oversigter

Oplæg til julekrybbespil

Materialer til workshop "Morgen- og aftensalmer"

Powerpoint til de fem salmer, vers for vers

Undervisningshæfter

Tegn Bibelens fortællinger

1.-3. klasse. 20 siders hæfte til brug i indskolingen. Hæftet sætter en ramme om undervisningen i bibelske fortællinger. Hæftet indeholder overskrifter og underoverskrifter, samt en del tegninger og grundmodeller, som inspirerer eleven til at tegne det tema eller den fortælling, som er temaet i den bibelske tekst.

Der medfølger lærervejledning med forklaringer, begrebsvejledning og forslag til læsning af tekster med gendigtninger af den bibelske tekst. 

Download hæfter til ELEV og LÆRERVEJLEDNING. Printes bedst som "hæfte" ud fra foldet/hæftet A3.

Bestil et klassesæt  >>>


Den sidste have

2.-3. klasse. Lærerhæfte med 4 kopisider til eleverne om kirkegården, symboler, om at savne, og familiens forgreninger og de døde. Det er ikke et materiale om sorg. Der lægges op til en vandring på en kirkegård og det alment menneskelige savn.

Download hæfte. 8 sider A4. Print som "hæfte" = 2 siders s/h A3, foldet og hæftet

Bestil et lærereksemplar >>>


Påsketableau

3.-4. klasse. Byg en model af Jerusalem på Jesu tid og fortæl påskens fortællinger gennem figurer og opstillinger. Lærervejledning 16 sider. Udstil tableauet i den lokale kirke, på skole-biblioteket eller lignende.

Download hæfte. 16 sider A4. Print som "hæfte" = 4 siders s/h A3, foldet og hæftet

Bestil et lærereksemplar >>>

En skitse til første halvår i første klasse

1. + 2. lektion

  • Fortælling: Skabelsen. "De mindstes bibel", side 13-22. 1. Mos kap. 1.
  • Samtaleemner: lys/mørke, ingenting/skabelse, Gud/menneske, "det var godt" (det gode),(vers 3,9,11,18,25,31). Problemet at tegne Gud (så bliver Gud jo bare magen til et menneske). Det levende. Dyr/menneske.
  • Mål: Kunne genfortælle historien ud fra de 7 dage som disposition.
  • AktivitetTegne: de syv dage. Tegne vidt forskellige planter, havdyr, landdyr, fygle, insekter. Ophængning, collage. GenfortællingSe på billeder.

3. lektion

  • Fortælling: Adam og Eva får hinanden. "De mindstes Bibel", side 23-26. 1. Mos. kap 2.
  • Samtaleemner: Ensomhed ud fra Adams ensomhed før Evas skabelse. Dyr som ven. Et menneske som ven. Haven og det skønne. Fabuleren over, hvad der er smukt og grimt ud fra en haves farver og vækster. Se konkret på noget smukt, blomst e.lign.
  • Mål: Kunne genfortælle historien. Kunne udtrykke følelsen ensomhed.
  • Aktivitet: Tegne/klippe den smukkeste blomst. Lave et fælles "blomsterbed".
  • Link til Legobibelen,

4. lektion

  • Fortælling: Slangen snyder Adam og Eva. "De mindstes Bibel" side 27-32. 1. Mos kap. 3.
  • Samtaleemner: at blive fristet (til at tage det forbudte, osv), at gemme sig (dårlig samvittighed mv.). Det gode i verden, og det onde i verden.
  • Mål: Kunne genfortælle historien. Kunne udtrykke følelsen af god og dårlig samvittighed. Hvad er godt og hvad er ondt.
  • Aktivitet: Tegne børneaktuelle fristelser, fx "kundskabens træ" med børne-forståelige fristelser på.
  • Link til Legobibelen.

5. lektion

  • Fortælling: Kain slår Abel ihjel. "De mindstes Bibel", side 33-38, 1. Mos kap. 4.
  • Samtaleemner: Søskende, konkurrence, misundelse - en følelse - desværre - alle kender. Eksempler på, hvor forskellige mennesker er og har livsvilkår (= sådan er det). Hvad gør (modsat misundelsen) alle mennesker glade? (venskab, fællesskab (med i legen), ros, gavmildhed, at give og få gaver, ...).
  • Mål: At kunne genfortælle historien. At kunne udtrykke, hvad misundelse er og hvad, der gør alle glade. 
  • Aktivitet: Tegn et glad ansigt og et misundeligt ansigt. Brug kun farver. Ingen blyant. Lad efterfølgende børnene sætte ord på deres tegning og spørg som lærer ind til farverne.
  • Hent filer: Link til Legobibelen

6. lektion

  • Fortælling: Vandfloden kommer. "De mindstes Bibel", side 39-44. 1. Mos kap. 6-9.
  • Samtaleemner:
  • Mål: At kunne genfortælle historien.
  • Aktivitet: Dramatisering af dyrenes overlevelse. Eleverne må hver tage 10 forskellige plastik-dyr med hjemmefra - gerne de sjældne dyr også. Læreren laver en "Ark" ud fra et skolebord og sætter to "etager" på med træplader og afstandsstykker. Læreren skaffer en ravn og en due og en Noa! - alternativt: Tegn og klip dyrene ud og fordel forskellige dyr i klassen efter elevernes ønskedyr. Saml til en collage.
  •  Link til Legobibelen.

7. lektion

  • Fortælling: Babelstårnet, "De mindstes Bibel", side 45-48
  • Samtaleemner: De mange sprog i verden. Verdens største bygninger (se filer). At ville være større end alle de andre (=praleri). At ville overgå hinanden.
  • Mål: At kende historien. At få kendskab til verdens største bygninger - pyramiderne og skyskraberne. At opleve sprogforskelligheden i klassen.
  • Aktivitet: Som mange som muligt genfortæller historien om babelstårnet på deres eget sprog. Læreren på engelsk eller tysk, eller nordjysk! - Lade nogle få elever bygge at kæmpetårn af børnehaveklassens duplo-klodser. Evt. to elever kunkurrere og at lave det højeste tårn (hvis det vælter er man ude!).
  •  Link til: LegobibelenEiffeltårnets hjemmeside 

8. lektion

  • Salme: I østen stiger solen op, DDS nr. 749 - eller morgensalmerne i DDS nr. 747 eller 750
  • Samtaleemner: Morgen, betydningen af solen og lyset, glæde, en ny begyndelse
  • Mål: At lære en salme og kunne forstå en del af indholdet
  • Aktivitet: Tegne "I østen stiger solen op" - eller dekorere, hvis man er en dygtig læser allerede. Kopier opgavearket (Eleven tegner et billede af teksten lige over tekstens ord). Ét ark ad gangen. Læreren hjælper via tavlen med sjove ideer til tegninger. Læreren kan evt. tegne visse passager i salmen for inden kopiering til klassen.

9. lektion

  • Kirker: Kirkens ydre
  • Samtaleemner: Kendetegn på en kirkebygning udefra (tårn, klokke, kirkegård, "den typiske middelalderkirke"). Hvorfor: en klokke, et ur, en kirkegård, et våbenhus, ... Kirkens brug: de kirkelige handlinger, gudstjeneste, gl.dage: beskyttelse bag de tykke mure). Typiske symboler udenpå kirkerne. Landsbykirke, bykirke, domkirke (=biskop). Se billeder af vidt forskellige kirker.
  • Mål: At opnå viden om og bevidsthed om bygningens ydre og dens formål.
  • Aktivitet: Byg en typisk kirke i fx duplo-klodser. Tegn en typisk gammel kirke. Tegn evt. den lokale kirke. Evt gåtur.
  • Hent filer: Se billeder på skærm af forskellige kirker.
  • Link til PeterskirkenBornholmsk RundkirkeNorsk trækirkeFærøsk trækirke.
  • Til læreren: NB: Den lokale kirke besøges i 2. klasse.

10. lektion

  • Religiøse bygninger: Kirke, moske, synagoge, tempel - og et begyndende kendskab til de ydre forskelle, herunder religionernes symboler
  • Samtaleemner: Forskellige religioner i forskellige lande. Tag udgangspunkt i klassens elever, deres baggrund og deres umiddelbare kendskab. Definitionen af religion vil her bedst være: Den måde man tror på Gud på (og det er forskelligheden).
  • Mål: At børnene får viden om de (store) forskellige religioner og lærer at identifisere dem på bygningerne og på de oftest sete symboler (se link).
  • Aktivitet: Se billeder af typiske bygninger. Tegne kirke/moske - Bibelen/Koranen - kors/halvmåne.
  • Hent filer: Link til Københavns DomkirkeSankt Basils Katedralen, MoskvaKlippemoskeen, JerusalemMoske i silhuetJødisk synagoge. - Link til symboler (brug kun krist, islam, jødedom).

11. lektion (fem lektioner op til jul)

  • Fortælling: Maria får besøg af en engel. "De mindstes Bibel", side 153-156. Lukas ev. kap. 1.
  • Samtaleemner: Baggrunden: år 0, lidt om "de gamle dage", hvad man ikke havde: biler, elektricitet mv. Middelhavets varme. En lille landsby Nazaret. Tømreren Josef. Mor (pigen) Maria. Engle (kendt fra julepynt).
  • Mål: At børnene forstår noget af julens baggrund. At kunne genfortælle fortællingen.
  • Aktivitet:Tegn, farv og klip små engle. Hænges op på opslagstavlen og genbruges på klassens juletræ.
  • Hent filer: Link til englebilleder (blandet kvalitet). Link til Legobibelen. Link til maleri af Nazareth anno 1842.

12. lektion

  • Fortælling: Jesus bliver født. "De mindstes Bibel", side 157-162. Lukas kap. 2 og Matthæus kap. 1.
  • Samtaleemner: (kun fortællingen)
  • Mål: At kunne genfortælle fortællingen. Lære julesalmer.
  • Aktivitet: Salmer; Barn Jesus i en kryppe lå, DDS nr. 103, Et barn er født i Bethlehem, DDS nr 104.
  • Hent filer: Link til Legobibelen. Link til melodierne og teksterne
  • Til læreren: (julekrybbespil i 2. klasse)

13. lektion

  • Tema: Jul
  • Se materiale til lektion 13, Jul

14. lektion

  • Fortælling: De tre kloge konger. "De mindstes Bibel", side 163-168. Matthæus kap. 2.
  • Samtaleemner: Gode konger og onde konger, hvad er det?
  • Mål: At kunne genfortælle historien. Lære julesalmen.
  • Aktivitet: Synge: Dejlig er den himmelblå. Evt. tegne salmen. Klippe kongekronepynt til årets juletræ.
  • Hent filer: Link til kongekroner.

15. lektion

  • Fortælling: Jesus i templet. "De mindstes Bibel", side 169-170. Lukas kap. 2.
  • Samtaleemner: Juleaften og juletræet. De forskellige slags pynt, hvorfor det?: engle, stjerner, flag, lys, mv. - Andre landes juletraditioner: fx julekrybber.
  • Mål: At kunne forstå sammenhænge i juletræets pynt, fejring af Jesu fødselsdag, at lyset igen vender tilbage.
  • Aktivitet: Pynte træet og lave den sidste julepynt. Link til eksempler på julekrybber med hele persongalleriet. (Klassen kan Alternativt til juletræet kan man vælge at lave et juletableau med alle figurerne, fx af elevernes legesager. 
  • Link til  Tysk julekrybbe.

16. lektion (efter nytår)

  • Tema: Nytår og kirkeår
  • Samtaleemner: Dagens rytme, ugens rytme, årets rytme. Dagens 12 timer kender eleverne gengivet i et rundt ur. Tegn ugen som en cirkel og derefter året som en cirkel på tavlen, eller på et kæmpe stykke papir.
  • Mål: At forstå årets cyklus, årstider og kirkeårets grundtræk.
  • Aktivitet: Eleverne får to ark, tekstark og tegneark, og skal tegne sig gennem kirkeåret.

17. og 18. lektion

  • Tema: Fester og fejringer Samtaleemner: 1) Personlige fejringer, navn, fødselsdag, runde dage, blive voksen, blive gift, få børn, (gå på pension), (døden), NB: Ikke en cyklus, men én gang! - 2) Religiøse fester, ikke kun de kristne (relevans for klassens elever). 3) Nationale fester (9. april og 4. maj), nytår, Sct. Hans, solhverv (sommer og vinter), jævndøgn. Forventningens glæde. Én gang - gentagelse..
  • Mål: At få viden om og forståelse af årets særlige gentagne fester og rytme, religiøst og nationalt, modsat livets lange linie med éngangsfester. Målet er tillige viden om den nære forskellighed i klassen.
  • Aktivitet: En eller flere forældre med anden religiøs baggrund end kristendommen kommer i klassen og fortæller sammen med eleven om de religiøse fester i deres egen familie, gerne med forevisning af ting og billeder fra festen. - Alternativt besøg af en bedsteforældre, som har haft et meget anderledes liv, gerne med fortællinger fra gamle dage og fester i livet. Eller nytår i Kina e.lign. - Eller eleverne fortæller fra deres liv (planlægges i samarbejde med forældrene), viser billeder mv. - Livs-linien og årets cyklus (cirkelen) bruges som skelet. - tegning kan naturligvis indgå, men ideen er mødet med levende menneskers fester, fejringer og højdepunkter.
  • Hent filer:
  • Til læreren: Link til religiøse festdage
       


Materialer og links

Børnebibel til oplægning og fortælling

Halvårsplanen tv. og den vejledende årsplan for 1.-3. klasse bygger på Bibelselskabets børnebibel: "De mindstes Bibel"


Legobibelen til storskærm eller Ipad

Hjemmesiden, TheBrickTestement, illustrerer et stort antal bibelske fortællinger ved hjælp af legoklodser

Salmer i undervisningen

Hent tekst og melodi/lyd direkte til klassen på hjemmesiden DenDanskeSalmebogOnline 

Se salmetegninger